De gemeente beverwijk gebruikt ownCloud. We vroegen aan Alex van Bogget, ICT-beheerder gemeente Beverwijk, hoe de implementatie verliep en of ownCloud bevalt. ownCloud is volgens hem veilig, eenvoudig en goed modulair opgebouwd. Bovendien verliep de implementatie soepel.
“Je merkt dat je te maken hebt met mensen met inhoudelijke kennis. De implementatie van ownCloud verdient wat mij betreft dan ook een groen duimpje of een acht. Dat is voor mij echt hoog, normaal geef ik alleen maar zeventjes als het echt goed is!” – Alex Bogget, ICT-beheerder gemeente Beverwijk.
Wat is de reden geweest om voor ownCloud te kiezen?
“Wij zochten een oplossing om veilig bestanden te delen met de raadscommissie. Ook in andere delen van onze organisatie worden soms (grote) bestanden gedeeld en dan willen we graag zeker weten dat dit conform de regels gebeurt. Dus veiligheid: de data moet op Nederlands grondgebied blijven en de certificeringen moeten op orde zijn.”, zo zegt Alex van Bogget. “Dan is ownCloud een logische oplossing”.
Hoe is de implementatie verlopen
“Soepel! We moesten zelf een certificaat plaatsen, maar de enterprise-versie van ownCloud is verder zeer eenvoudig te implementeren. Er is een duidelijke handleiding en de dienst is heel logisch in gebruik. We hebben gekozen voor externe hosting omdat dan ook alles qua beveiliging en gemak aansluit bij ons informatiebeveiligingsbeleid”. De communicatie met de medewerkers van eGem, Netaffairs en gemeente Beverwijk ging prettig en vakkundig. “Een gebruiker per ongeluk teveel bestanden gewist. Na 1 belletje was binnen 10 minuten een restore gerealiseerd. Dat is service en ondersteuning zoals je het graag ziet”.
Hoe is de organisatie betrokken?
“Vanaf het moment van aanschaf tot en met de implementatie zijn zowel het team Informatisering & Automatisering als de afdeling Welzijn betrokken. Dat is essentieel want zij gaan ownCloud uiteindelijk gebruiken. Men moest zich daarnaast bewust worden van de mogelijke risico’s op het gebied van data en informatie. Je wilt niet dat gevoelige data op straat komt te liggen. Kijk naar de recente voorbeelden van gemeente Rotterdam en Oegstgeest. Dat wil je te allen tijden voorkomen”.
Is er nog iets te verbeteren of te leren?
“Ja, eigenlijk wilden we gelijk al de 2FA (log-in via SMS token) invoeren maar dat is in de volle breedte nu nog niet mogelijk. Gelukkig kan dit in de volgende versie van ownCloud wel. Die versie wordt komende maand geïmplementeerd. Daarnaast zijn er zoveel modules en app’s beschikbaar die gekoppeld zijn met ownCloud. We moeten daar nog naar kijken, bijvoorbeeld naar een agendafunctie”.
Wat wil je tenslotte andere gemeenten nog meegeven?
“Wees kritisch met het toelaten van externen op je netwerk.” ownCloud kan daarbij helpen om veilig (grote) bestanden te delen, zonder dat je risico’s neemt op je eigen netwerk”.
Meer informatie?
Heb je vragen over de inzet van ownCloud voor jouw organisatie? Neem dan contact op met één van onze ownCloud consultants via 023 554 67 88 of stuur een mail naar Richard Groen.