Voor retailers de belangrijkste maand van het jaar: december. De traditioneel dure maand heeft voor ondernemers een veel vrolijker effect, namelijk omzet. Sinterklaas en Kerst maken dat december de maand is waarin targets gehaald moeten worden. Ieder jaar spelen bedrijven in op deze evenementen met bijzondere acties, aanbiedingen en speciale services.
Verwachtingen voor december
De groeiende e-commerce in 2015 voorspellen een grote uitdaging voor online retailers. Trends voorspellen een toename van aankopen in december in combinatie met een toename in online bestedingen. Met name de laatste trend zet al enkele jaren flink door. Door alleen al Sinterklaas verwachten online retailers een toename in de winterperiode van 27% ten opzichte van een normale weekomzet. De toename waarvoor de kerstaankopen in 2014 is geschat op 38% en is dus nog belangrijker. Het aantal mensen dat in deze periode de website bezoekt neemt daarmee ook toe. In de aanloop naar kerst zien webwinkels een stijging tot wel 50%! De helft van de normale bezoekers erbij zorgt bij webshophouders voor de enorme spanning, de vraag blijft of de servers dit aankunnen en of ze dezelfde prestaties kunnen leveren als in een normale periode. Hierbij gaat het vooral om snelheid en uptime.
Technische mogelijkheden
Het voorkomen van downtime van de webshop is dus essentieel. Downtime en een trage webwinkel zijn de meest schadelijke effecten van drukte in de webshop. Een bezoeker die de webshop niet kan bereiken wordt per definitie geen klant en een bezoeker die wacht op het laden van de pagina haakt snel af, zo’n 40% bij een wachttijd van 3 seconden of langer. Een webshop die draait op de software van Magento bevat functionaliteiten die veel capaciteit vergen van het hostingplatform. Technische mogelijkheden om deze problemen te verhelpen zijn het vergroten van de servercapaciteit en het optimaliseren van de bezoekersstromen.
Technische oplossingen Netaffairs
De oplossing die Netaffairs voor deze problematiek heeft gevonden is het schaalbaar maken van het hostingplatform voor optimale prestaties. Wanneer een webshop een campagne lanceert en meer bezoekers verwacht, wordt er extra servercapaciteit ingezet op basis van de capaciteit die het op dat moment vergt. Het voordeel hiervan is het optimaal presteren van de webshop of de momenten waarbij dat nodig is, tijdens piekuren of gedurende een lopende campagne. Het platform kan meer dan 5 keer zoveel bezoekers aan dan voorheen, ideaal tijdens sinterklaas, kerst of andere campagnedagen.
Hoe werkt dit precies:
- De loadbalancers verdelen het verkeer (de bezoekers) over de webservers die gekoppeld zijn aan de website. De loadbalancers leiden het verkeer altijd naar de server die op dat moment het minst belast is. Dit zorgt ervoor dat de website altijd bereikbaar is.
- Wanneer een bedrijf een campagne start, wordt er extra servercapaciteit bijgeschakeld (schaalbare hosting). Hierdoor is de website bereikbaar voor een groter bezoekersaantal. De servers zijn daarnaast voorzien van een Redis Caching tool. Die vermindert de serverbelasting, doordat gegevens uit het geheugen worden geladen. Ook is de opslagruimte voorzien van een back-up.
- Het verkeer op de website leidt naar twee databases (geoptimaliseerd voor lezen en schrijven). Wanneer de hoofddatabase (schrijven) uitvalt, draait de functionaliteit van de databases om. Hierdoor is de website altijd bereikbaar.
Een goed geoptimaliseerde en georganiseerde webshop zorgt ervoor dat u in de december periode focus houdt op het verkopen van uw producten en optimale service voor uw klanten. Het constant verbeteren van een webshopervaring is één van de belangrijkste taken van ons als hostingbureau. Wilt u weten of uw webshop gereed is voor grote bezoekersaantallen? Neem contact met ons op voor persoonlijk advies.